Educatie timpurie



Accesul copiilor de vârstă timpurie la educaţie creşte într-un ritm susţinut”, constată proiectul „Strategiei sectoriale de dezvoltare pentru anii 2014-2020: EDUCAȚIA 2020”.
La începutul anului 2013, existau 1418 instituţii preşcolare sau cu circa 6,3% mai multe faţă de anul 2007. Această creştere a avut ca rezultat majorarea numărului de copii care frecventează aceste instituţii până la 141,1 mii de copii în anul 2012, cu 17,5% mai mult faţă de anul 2007.
Astfel, se înregistrează o sporire a ratei brute de cuprindere în învăţământul preşcolar, aceasta constituind 82,1% în anul 2012 faţă de 72,6% în anul 2007. Discrepanţele dintre rata de cuprindere în mediul urban şi cea din mediul rural persistă, constituind 29,1 p.p. în 2012 comparativ cu 25,2 p.p. în 2007.
În context, Strategia „EDUCAȚIA 2020” pledează inclusiuv pentru sprijinirea comunităţilor dezavantajate, instituţiilor și familiilor pentru asigurarea accesului la programe de educaţie timpurie de calitate.

  Educația constituie factorul de bază în transmiterea şi crearea de noi valori culturale şi general-umane, de dezvoltare a capitalului uman, de formare a conştiinței şi identității naționale, de promovare a aspirațiilor de integrare europeană şi are un rol primordial în crearea premiselor pentru dezvoltarea umană durabilă şi edificarea unei societăți bazate pe cunoaştere. Deși pe parcursul ultimilor două decenii au fost elaborate și implementate cîteva strategii tematice în educație, nu a existat o strategie cuprinzătoare cu privire la dezvoltarea întregului sector.
     Ministerul Educației a elaborat proiectul Strategiei ”Educația 2020”, care identifică problemele majore în sector și propune o viziune și direcții strategice de dezvoltare pe termen mediu și lung. Strategia este organizată în baza a trei piloni: acces, relevanță, calitate. Strategia este orientată spre rezultate și abordează problemele și soluțiile atît pe trepte de învătămînt, cît și pe subiecte transversale. După consultarea și definitivarea Strategiei, Ministerul Educației va elabora un Plan de acțiuni pe termen scurt și mediu, care va detalia acțiunile prioritare și va stipula termenii de implementare, instituțiile responsabile și indicatorii de monitorizare. n
  Educația este un sector complex, cu multe nivele și numeroși actori implicați și interesați. În același timp, reformele și rezultatele în educație pot fi vizibile doar în urma unor acțiuni consecvente pe parcursul mai multor ani. În consecință, pentru a fi implementată în mod eficient, strategia trebuie să reprezinte un consens al societății asupra viziunii pe termen lung în educație, astfel ca direcțiile strategice să transcende interesele politice și de grup și să fie implementate consecvent pe toată perioada de implementare. 
Ministerul Educației invită toate părțile interesate să participe la procesul de consultare a Strategiei.

Sunt de parere ca fiecare copil, indiferent de mediu de provenienta, are dreptul la educatie. Unul dintre cele mai importante drepturi ale copilului este acela de a crește alături de părinții săi. Pentru cei mai mulți dintre copii, faptul că sunt crescuți de părinți este suficient pentru a beneficia de celelalte drepturi. Orice părinte care-și iubește copiii se va îngriji de sănătatea și securitatea acestora, de asigurarea unui climat propice dezvoltării, din care nu lipsește accesul la educație, la vacanțe, precum și la perioade de relaxare. Cu siguranță acești părinți se vor asigura și că odraslele lor au parte de o viață demnă, iar furnizarea hranei de zi cu zi, precum și oferirea unui acoperiș deasupra capului sunt chestiuni care nu pot fi puse la îndoială.Copilul are dreptul de a primi o educație care să îi permită dezvoltarea, în condiții nediscriminatorii, a aptitudinilor și personalității sale. Dar acest drept trebuie să țină cont de dreptul copilului la odihnă și vacanță. În același timp, copilul nu poate fi supus pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare ori degradande, indiferent de motivul care ar putea fi invocat. Din aceeași categorie de drepturi face parte și dreptul copilui la viață intimă, privată și familială, fiind interzise orice acțiuni care ar putea afecta imaginea publica a copilului.

Pentru a se putea bucura de toate aceste drepturi, copilul trebuie să fie în cea mai bună stare de sănătate pe care o poate atinge. În acest sens, copilul are dreptul la asistență și servicii medicale, precum și la condiții de recuperare, astfel încât dreptul la sănătate să poate fi transpus în practică.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ne adaptam din mers

Gamificare

Tehnologii noi in sala de clasa?